Dokładnie 80 lat temu uruchomiono linię tramwajową B, która łączyła Ulrychów z powstającym Osiedlem Łączności. Na podmiejskim terenie obok Transatlantyckiej Centrali Radiotelegraficznej, nazwanym później Boernerowem, stało już ponad 50 domków wybudowanych dla pracowników służby łączności. Rozbudowujące się osiedle wymagało wygodnego skomunikowania z miastem.
Dokładnie 22 października 1933 roku szykowni urzędnicy w melonikach przecięli uroczyście wstęgę dając oficjalny początek podmiejskiej linii tramwajowej B. Wśród obecnych znaleźli się minister poczt i telegrafów oraz dyrektor Tramwajów i Autobusów Warszawy.
Na powyższym zdjęciu widzimy uroczystość otwarcia nowej podmiejskiej linii tramwajowej od ul. Górczewskiej do osiedla „Łączność” w Babicach i osiedla „Koło”. Widoczna brama tryumfalna postawiona z okazji uroczystości oraz ludność przybyła na uroczystość. To 22 października 1933 rok. Budowa podmiejskiej linii trwała 17 miesięcy. Biegła od krańcowej pętli przy ul. Górczewskiej do osiedla na Kole, a następnie drogą na wysokości dzisiejszej ul. Radiowej na Boernerowo.
W 1937 r. bieg linii wydłużono do centrum miasta – przez Leszno, Bielańską, Senatorską, plac Bankowy do placu Żelaznej Bramy. Niecałe dwa lata później trasę zmieniono przekierowując „Betkę” od ul. Bielańskiej na Plac Teatralny. Na Boernerowo docierały też lnie nocne 20 i 90.
Jak ogłaszała Dyrekcja Tramwajów i Autobusów m.st. Warszawy na linii B obowiązywała początkowo taryfa normalna, inne ceny ustalono na odcinku podmiejskim. Pierwszy „wóz tramwajowy” odjeżdżał z Osiedla Łączności o godz. 6:00, a na ostatni z Ulrychowa trzeba było zdążyć na godz. 22:15. Ogłoszenie pochodzi z Dziennika Zarządu m.st. Warszawy nr 77, 1933 r.
Nie dotarliśmy do zdjęć obrazujących kursowanie tramwajów na tej trasie w latach międzywojennych. W zasobach internetowych (blog „Warszawska identyfikacja”) znalazła się jednak tajemnicza fotografia, która według wstępnej analizy może ukazywać przystanek na pętli tramwajowej przy obecnej ul. Kaliskiego. Sprawdźcie sami, co o tym sądzicie: LINK
Linia B kursowała do pierwszych dni września 1939 r., potem tramwaj uruchomiono czasowo aż do wybuchu powstania warszawskiego. Po wojnie po zmodernizowanych i przebudowanych torach jeździła już dobrze nam znana „20”. O tym w następnym odcinku.
fot. Joanna Rutkowska
Joanna
Serdecznie pozdrawiamy CAB i wszystkich mieszkańców Bemowa! Jeśli ktokolwiek z Państwa posiada jakieś starsze zdjęcia pętli tramwajowej – będziemy niezwykle wdzięczni za ich udostępnienie.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3415629308450996&set=gm.2265511910233992&type=3&theater&ifg=1